Projecten
Meertaligheid in het Vlaams Secundair Onderwijs: De Dynamieken van het Talenbeleid Universiteit Gent
Professionelen ondersteunen in het omgaan met meertaligheid in de voorschoolse opvoeding. Universiteit Gent
Professionals werkzaam in voorschoolse voorzieningen worden uitgedaagd door de meertalige realiteit in de huidige samenleving. Er is een gebrek aan theorievorming en praktijk over hoe zij meertaligheid op een positieve manier kunnen hanteren in relatie met ouders en kinderen. Vanuit een sociaalpedagogisch perspectief onderzoekt dit doctoraatsproject de professionele ontwikkeling van kinderbegeleiders en kleuterleerkrachten in contexten van ...
Taalverandering en Meertaligheid Universiteit Gent
Talen veranderen in zowel eentalige als meertalige omgevingen. Bij meertalige communicatie gaat het om het gelijktijdig gebruiken van meer dan één taal/dialect in een communicatieomgeving. Hoewel taalvermenging aanvankelijk aan de oppervlakte wordt waargenomen, kunnen structurele en grammaticale veranderingen ook plaatsvinden op de onderliggende niveaus, afhankelijk van de variabelen in de communicatiecontext. Er zijn uitdagingen bij het ...
Lost in Translation? Meertaligheid in het liedrepertoire in de Lage Landen (1350-1550) Alamire Foundation
Lost in Translation? Meertaligheid in het liedrepertoire in de Lage Landen (1350-1550) KU Leuven
Diaspora-gerelateerde meertaligheid op de sociale media: taalselectie en codeswitching door Facebookgebruikers van Iraanse afkomst in België Universiteit Gent
Een onderzoek naar meertaligheid bij Facebookgebruikers van Iraanse afkomst in België. De focus ligt op drie aspecten: (i) de distributie en het relatieve gewicht van de verschillende gebruikte talen, (ii) de functionele rol van het codeswitchen in de interactionale dynamiek die tot stand komt, (ii) en hoe de meertalige gebruiken bijdragen
tot de constructie van een diasporische ruimte die gekenmerkt wordt door gefragmenteerde en ...
Meertaligheid als realiteit op school Universiteit Gent
Anderstaligheid wordt vaak in verband gebracht met zwakkere schoolprestaties. Men maakt een opdeling tussen de thuistaal van de leerling en de schooltaal. Hierbij wordt er vaak vanuit gegaan dat de thuistaal de verwerving van de schooltaal in de weg zou staan. In Vlaanderen is er echter weinig onderzoek naar de gevolgen van anderstaligheid op prestaties en het bestaande onderzoek beperkt zich tot de opdeling Nederlandstalige versus ...
Meertaligheid als realiteit op school (MARS). Vrije Universiteit Brussel
Anderstaligheid wordt vaak in verband gebracht met zwakkere schoolprestaties. Men maakt een opdeling tussen de thuistaal van de leerling en de schooltaal. Hierbij wordt er vaak vanuit gegaan dat ...
De interface tussen geheugen en taal in meertaligheid Universiteit Gent
Een groot deel van de wereldbevolking beheerst meer dan een taal, maar over de verwerking van een tweede taal en over de relatie tussen taal en geheugen blijven nog veel vragen onbeantwoord: bijvoorbeeld, wat maakt het begrijpen van een tweede taal nu juist zo moeilijk? Een multidisciplinair team van taalpsychologen en onderwijskundigen onderzoekt deze vragen in experimenteel onderzoek.