Onderzoeker
Wendelien Vantieghem
- Trefwoorden:diversiteit & gender in onderwijs
- Disciplines:Sociologie van het onderwijs, Onderwijsbeleid, Sociologie van gender- en genderrelaties, Groeps- en interpersoonlijke relaties, Gender, seksualiteit en educatie, Inclusief en speciaal onderwijs, Sociologie van sociale klasse, Radicale en kritische sociologie, feministische studies, Ras- en etnische relaties
Affiliaties
- Vakgroep Volksgezondheid en Eerstelijnszorg (Departement)
Lid
Vanaf1 mrt 2020 → 31 jan 2021 - Vakgroep Taalkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 jan 2016 → Heden - Vakgroep Sociologie (Departement)
Lid
Vanaf1 jan 2012 → 25 sep 2016
Projecten
1 - 5 of 5
- Diversiteitsscreening Onderwijs (DISCO): evidence-based, gebruiksvriendelijke en geautomatiseerde feedback voor scholen en gemeenten.Vanaf1 okt 2022 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- HOI - Hoger Onderwijs voor Iedereen: Een intersectionele analyse van in- en uitsluitingsmechanismen in het hoger onderwijsVanaf1 apr 2022 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Maximale toekomstkansen via innovatieve zorgnetwerken voor minderjarige vreemdelingenVanaf15 feb 2022 → HedenFinanciering: Stichtingen, fondsen e.d. met wetenschappelijk oogmerk
- Inclusief Leiderschap In het Aanmoedigen van SamenwerkingVanaf1 feb 2021 → HedenFinanciering: ESF
- Versterking multiculturele cohesie op de werkvloerVanaf1 sep 2020 → HedenFinanciering: ESF
Publicaties
1 - 10 van 35
- An empirical validation study of Spolsky's language policy model(2022)
Auteurs: Victoria Van Oss, Piet Van Avermaet, Esli Struys, Wendelien Vantieghem
Pagina's: 77 - 95 - Practices of teacher educators to deal with diversity(2021)
Auteurs: Benjamin Ponet, Hanne Tack, Wendelien Vantieghem, Ruben Vanderlinde
Aantal pagina's: 1 - Toward more inclusive education : an empirical test of the universal design for learning conceptual model among preservice teachers(2021)
Auteurs: Júlia Griful-Freixenet, Katrien Struyven, Wendelien Vantieghem
Pagina's: 381 - 395 - How teacher educators deal with diversity : a Flemish perspective(2021)
Auteurs: Benjamin Ponet, Hanne Tack, Wendelien Vantieghem, Piet Van Avermaet, Ruben Vanderlinde
Aantal pagina's: 1 - Teacher expectations of multilingual studentsU+2019 achievement : can teachers accurately predict science performance on a linguistically accommodated test?(2021)
Auteurs: Fauve De Backer, Wendelien Vantieghem, Koen Van Gorp, Stefaan Slembrouck, Piet Van Avermaet
Pagina's: 207 - 232 - Exploring pre-service teachersU+2019 beliefs and practices about two inclusive frameworks : Universal Design for Learning and differentiated instruction(2021)
Auteurs: Júlia Griful-Freixenet, Katrien Struyven, Wendelien Vantieghem
Aantal pagina's: 1 - The impact of gender variance on adolescentsU+2019 wellbeing : does the school context matter?(2020)
Auteurs: Wendelien Vantieghem, Mieke Van Houtte
Pagina's: 1 - 34 - Exploring the interrelationship between Universal Design for Learning (UDL) and Differentiated Instruction (DI) : a systematic review(2020)
Auteurs: Júlia Griful-Freixenet, Katrien Struyven, Wendelien Vantieghem, Esther Gheyssens
Aantal pagina's: 1 - Inclusie & klasmanagement : een moeilijk huwelijk?(2019)
Auteurs: Iris Roose, Wendelien Vantieghem, Inge Van de Putte
Pagina's: 171 - 187 - Vol potentieel : krachtig lesgeven in diversiteit(2019)
Auteurs: Wendelien Vantieghem, Inge Van de Putte
Pagina's: 296 p.