Projecten
POTENTIAL: Power to teach all. Competentieontwikkeling om inclusieve leeromgevingen te creëren Vrije Universiteit Brussel
Op deugd gebaseerde ethiek en integriteit van onderzoek: Train-the-Trainer programma voor het handhaven van de principes en praktijken van de Europese gedragscode voor onderzoeksintegriteit KU Leuven
Consistent application and internalization of the principles listed in the European Code of Conduct for Research Integrity (ECoC) requires wide spread dissemination, innovative training program and novel tools. VIRT2UE aims to develop a sustainable train-the-trainer blended learning programme enabling tailored ERI teaching across Europe, focusing on understanding and upholding the principles of the ECoC. The learning programme will provide a ...
Zachte, zelf reagerende slimme materialen voor robots. Vrije Universiteit Brussel
Het samenbrengen van wiskunde en fysica in gevorderde opleidingsonderdelen: partiële differentiaalvergelijkingen als voorbeeld KU Leuven
Het wiskundig beschrijven van fysische fenomenen vergt meer dan het rechttoe rechtaan toepassen van wiskundige procedures. Maar hoe geven studenten betekenis aan een wiskundige structuur? Hoe associëren ze een wiskundig begrip met een fysisch fenomeen, in meer gevorderde opleidingsonderdelen. Het is bewezen dat dit een uitdaging is voor studenten op alle onderwijsniveaus. In dit project brengen we expertise uit vakdidactiek wiskunde samen met ...
Onderwijzen in ondernemerschap om de maritieme sector vooruit te helpen Antwerp Maritime Academy (AMA)
Chemieonderwijs voor lagereschoolkinderen: een bordspel gevalstudie dat de hardheid van materialen koppelt aan atomen en bindingen KU Leuven
In dit werk werd onderzocht of kinderen de mechanistische relatie tussen atomen en bindingen en de hardheid van materialen kunnen verklaren door een op maat gemaakt bordspel te spelen. Recente studies tonen aan dat basisschoolkinderen al na formele onderwijsinterventies aspecten van de deeltjesnatuur van materie (blijvend) kunnen begrijpen. In dit project werd materiaalhardheid geselecteerd na een uitgebreide curriculumanalyse waaruit bleek ...
Europees opleidingsnetwerk voor de sanering en herverwerking van sulfidische mijnsafvalplaatsen KU Leuven
For more than 100 years the EU mining industries have been discarding their extractive-waste residues. Estimates suggest this represents 29% of the EU-28’s current waste output. When poorly managed these residues are a significant environmental hazard. Sulfidic Cu-Zn, Zn-Pb and Cu-Zn-Pb tailings pose the largest challenge, as they are prone to acid mine drainage. However, these tailings also contain valuable metals. Recently, the EIP Raw ...
Bevordering van nieuwe Eurocode-regels voor structureel roestvrije staalsoorten KU Leuven
This project will disseminate new design guidance for structural stainless steels which has been developed over the last 10 years, primarily arising from RFCS-fuded research. Activities are mostly targeted at design practioners and include:
- Updating and extending the Design Manual for Structural Stainless Steels (Third edition)
- Translating the Design Manual from English into 9 languages
- Developing online design ...
FIBRE - Bevordering van de Europese integratie door middel van bacheloronderwijs KU Leuven
FIBRE aims to develop high-quality didactical materials for two truncus communis courses that are part of the Una Europa Joint Bachelor in European Studies (BAES), scheduled to be taught for the first time in 2023-24: “European Integration” and “Introduction to EU and International Law”. The project brings together a significant and multidisciplinary group of senior and junior academics from seven Una Europa universities to develop two ...