Projecten
Milieukwesties en sociale klasse: Een multidimensionale en mixed methods benadering. Universiteit Antwerpen
Breuklijntransformaties en de nieuwe sociaaldemocratische electorale coalitie in België.Sociale klasse, ideologische profielen, welvaartscoalities en groepsbelangen van etnische minderheden KU Leuven
Dit promotieonderzoek gaat over de electorale paradoxen van de sociale democratie. Het onderzoek combineert theorieën over sociale klasse, welvaartsattitudes en breuklijnentransformatie en beoogt inzicht te geven in het stemmen voor sociaal-democratische partijen en hun concurrenten in West-Europa - en met name in België. Ten eerste betoogt het dat deïndustrialisering de sociale klassenstructuur van West-Europese samenlevingen permanent heeft ...
De creatieve klasse, de (re)productie van sociaal-ruimtelijke ongelijkheden en koloniale erfenissen: Het paradigmatische geval van Guadalajara, Mexico KU Leuven
In hedendaagse postindustriële samenlevingen speelt esthetiek een centrale rol als vorm van kapitaal en draagt het in belangrijke mate bij aan de (re)productie van sociale ongelijkheden binnen de dienstensectoren van wereldsteden. Ondanks aanhoudende kritiek op strategieën ter bevordering van creativiteit en cultuur in de economische ontwikkeling, blijven deze benaderingen bestaan en versterken ze de ongelijkheden, die met name zijn ...
Een sociale netwerkanalyse van klassiek Athene (403-322 v. Chr.): een bevestiging van de idee van de staatloze polis? Universiteit Gent
Dit project beoogt een evaluatie van Berent’s stelling dat de Griekse polis een staatloze samenleving was. Indien ‘de’ polis daadwerkelijk functioneerde als een staatloze samenleving, zou de afwezigheid van een staat als dwangapparaat moeten gecompenseerd zijn door andere krachten van integratie. Dit project zal onderzoeken in welke mate sociale netwerken in Athene (403-322 v. Chr.) als dergelijke krachten van integratie functioneerden....
Stratificatie en sociale ongelijkheid in Italië en Lugdunum. Een vergelijkende kwalitatieve epigrafische analyse van de klassenstructuur, machtsverhoudingen en sociale strijd tussen municipale statusgroepen tijdens het Principaat. Universiteit Gent
Romeinen beschreven hun sociale positie minutieus, maar moderne onderzoekers gebruiken vaak algemene categorieën waarbij ze humiliores behandelen als een ongedifferentieerde 'klasse'. We willen 'statusgroepen' uit lokale Italische gemeenten en de relaties tussen hen onderzoeken en vergelijken met materiaal uit Lugdunum. Hoe zijn machtsverhoudingen, competitie en geweld verbonden met 'klasse' en hiërarchie? We zullen hiervoor concepten van P. ...
Sociale en etnische ongelijkheden in intergenerationele sociale mobiliteit: de rol van de maatschappelijke onderwijscontext Vrije Universiteit Brussel
toe in de westerse wereld. Tegelijkertijd gaf de onderwijsexpansie
aanleiding tot “geschoolde samenlevingen”, waarin onderwijs als
invloedrijke instelling een primaire rol speelt voor heersende
opvattingen, sociale stratificatie en mobiliteit. Vergelijkend onderzoek
naar sociale mobiliteit beperkt zich tot het individuele effect van
...
Zorgt de middenklasse voor meer armoede? Een empirisch en vergelijkend onderzoek naar de middenklassevertekening in de sociale uitgaven en de gevolgen voor herverdeling in 20 landen, 1985-2013. Universiteit Antwerpen
‘Venster op de wereld’ of ‘vervormde lens’. De rol van animatiefilms in het vormen van de sociale perceptie van kinderen. Vrije Universiteit Brussel
waarnemen en beoordelen van verschillen in ‘sociale status’. Deze
vaardigheid ontwikkelt zich sterk tussen de leeftijd van 4 en 12 jaar
en wanneer kinderen aan de middelbare school starten, sluiten hun
beoordelingen van ‘klasse’ al nauw aan bij die van volwassenen. Dat
kinderen zo jong blijk geven van de vaardigheid om personen en
...
Leerprestaties, attitudes en sociale en etnische ongelijkheid van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen in vergelijking met leerlingen in andere landen KU Leuven
Nederlandstalige samenvatting
Wat werkt voor risicoleerlingen? Zoektocht naar aanwijzingen om hun schoolse prestaties te verbeteren.
Gudrun Vanlaar (supervisie B. De Fraine & J. Van Damme)
Leerlingen met een lage socio-economische status (SES), een allochtone achtergrond, en/of speciale onderwijsbehoeften lopen een groter risico op ondermaatse schoolprestaties. In dit doctoraat gaan we op zoek naar klas- en ...