Projecten
De veelzijdige rol van leerkrachten bij pesten onder leerlingen en de wisselwerking met peer relaties KU Leuven
Het recht van kinderen om te worden beschermd tegen alle vormen van geweld wordt ernstig bedreigd door het probleem van pesten op school. Herhaaldelijk het doelwit zijn van opzettelijk agressief gedrag door machtigere leeftijdsgenoten is gerelateerd aan verscheidene nadelige gevolgen op korte en lange termijn. Pesten moet daarom zoveel als mogelijk verminderd en vermeden worden. Dit proefschrift biedt vanuit een ...
Een typologie van (on)gevoelige mediagebruikers: De verschillende invloeden van peer communicatie tussen adolescenten in media effecten. KU Leuven
Het doel van het onderzoeksproject is om een typologie van mediagebruikers te ontwikkelen die varieert in mate van (on)gevoeligheid van media effecten
Analyse van tijdsvariërende verbanden in multi-landen monetaire tijdsreeksen. KU Leuven
Het doel van empirische macro-economie is om de relatie tussen macro-economische variabelen, zoals het bruto binnenlands product (BBP), de inflatie en de interestvoet te begrijpen. Dit zorgt voor betere macro-economische voorspellingen en helpt macro-economische beleidsmakers om een gezond fiscaal en monetair beleid te voeren. Bijvoorbeeld, het begrijpen van het effect van de korte termijn interestvoet op de ...
Draagt sociale mediawijsheid bij aan het mentale welzijn van adolescenten? De ontwikkeling van een conceptueel kader voor de socialisatie van sociale mediawijsheid en de rol ervan in het afzwakken van negatieve media effecten KU Leuven
In de huidige maatschappij wordt er steeds meer benadrukt hoe belangrijk het is voor adolescenten om op een mediawijze manier om te gaan met sociale media. Dat komt door de sterke publieke bezorgdheid omtrent het alomtegenwoordig gebruik van zulke platformen. Sociale media worden ook vaak verantwoordelijk geacht voor de dalende mentale gezondheid van adolescenten, echter zijn onderzoeksresultaten hieromtrent niet zo eenduidig. ...
Sociale dynamieken in de ontwikkeling van schoolse betrokkenheid: De rol van peers, leerkrachten, en hun wisselwerking KU Leuven
Hoewel schoolse betrokkenheid belangrijk is voor succesvol leren, presteren, en afstuderen (Christenson et al., 2012a; Fredricks et al., 2016), wijst onderzoek op een daling van de schoolse betrokkenheid van adolescenten. Deze neerwaartse ontwikkeling zou verklaard kunnen worden door leeftijdsgebonden risicofactoren in de schoolcontext. Dit proefschrift gaat in op belangrijke hiaten in de literatuur door meer inzicht te bieden in de manier ...
Het gebruik en de gevolgen van subjectieve prestatie-evaluatie in leidinggevende-medewerker relaties KU Leuven
Overzicht van de 4 hoofdstukken
Om de literatuur rond subjectieve prestatie-evaluatie uit te breiden, bestaat dit doctoraatsproject uit een literatuuronderzoek over dit onderwerp (hoofdstuk 1) en drie experimentele artikelen (hoofdstukken 2-4). Deze empirische artikelen bieden betere inzichten en concrete aanbevelingen aan organisaties over het ontwerpen van hun prestatie-evaluatie -en beloningssysteem ...
Mentale gezondheid van leerlingen en relaties met leerkrachten en peers: Hun samenspel ontrafeld KU Leuven
De Covid-19 pandemie heeft de cruciale rol van sociale relaties voor de mentale gezondheid van jongeren in de schijnwerpers geplaatst. Het promoten van positieve relaties kan dan ook een laagdrempelige, maar centrale hefboom vormen in de preventie van mentale problemen bij jongeren in de nasleep van de pandemie. Dit project focust op sociale relaties op school. Meer bepaald zoomt het in op het weinig bestudeerde samenspel tussen verschillende ...
Peerrelaties van cognitief sterke adolescenten: Onderzoek op verschillende niveaus van sociale complexiteit KU Leuven
Relaties met leeftijdsgenoten worden steeds belangrijker tijdens de vroege adolescentie, waarbij adolescenten het grootste deel van hun tijd doorbrengen in het gezelschap van leeftijdsgenoten. Ervaringen met leeftijdsgenoten omvatten meerdere, onderling afhankelijke niveaus van sociale complexiteit, waaronder individuele kenmerken, dyadische relaties en sociale groepen (Rubin et al., 2015). Terwijl relaties met leeftijdsgenoten in de ...
De invloed van leerkrachten op victimisatieprocessen bij leerlingen en hun sociaal-emotionele consequenties KU Leuven
Pesten op school is wijd verspreid en kan dramatische gevolgen hebben voor slachtoffers op korte en lange termijn. Bestaand onderzoek erkent de rol van de sociale context in pesten en victimisatie, maar besteedde tot nu toe weinig aandacht aan de impact van leerkrachten. Dit project focust op slachtofferschap bij pesten en onderzoekt, ten eerste, of en hoe leerkracht-leerling interacties, i.e., algemene leerkracht-leerling ...