< Terug naar vorige pagina
Organisatie
Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (OE)
Research Unit
Hoofdorganisatie:Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Tijdsduur:1 okt 1997 → Heden
Organisatieprofiel:
De onderzoekseenheid School- en Adolescent Development focust op de ontwikkeling aan de studie van de kinderen en adolescenten binnen scholen en andere sociale contexten.
Trefwoorden:School Psychology
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Huidige onderzoekers
1 - 10 of 53 results
- Patricia Bijttebier (Verantwoordelijke)
- Evelien Aerts (Lid)
- Judith Appel (Lid)
- Margot Bastin (Lid)
- Patricia Bijttebier (Lid)
- Liedewij Borremans (Lid)
- Saskia Bruyninckx (Lid)
- Anne Sophie Bröhl (Lid)
- Saskia Buyckx (Lid)
- Evelien Buyse (Lid)
Projecten
1 - 10 of 179
- Evalueren & bevorderen van psychosociale, talige, en culturele ontwikkeling van jonge nieuwkomers: Een mixed-method interdisciplinaire studieVanaf19 nov 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Leerlingen ondersteunen in hun keuzeproces Hoger Onderwijs: De rol van ouders, peers en begeleiding op schoolVanaf1 nov 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Growing Up in a Digital Mirror: Conceptualization and Measurement of Positive Body Image in Preadolescence and the Potential of Empowering Body-Related Social Media UsesVanaf4 okt 2025 → HedenFinanciering: BOF - postdoctorale mandaten
- De dyadische leerkracht-leerlingrelatie onder de microscoop: Analyse van de rol van tussen- en binnen-persoonsverschillen in de voorspelling van de ontwikkeling van het werkgeheugenVanaf3 okt 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- En hoe zijn we op deze leeftijd van belang? Onderzoek naar het verband tussen de typologie van ‘er toe doen’ en depressieve symptomen bij thuiswonende ouderen.Vanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Het studiekeuzeproces voor het hoger onderwijs versterken door middel van online feedback bij zelfevaluatie en effectieve loopbaanbegeleidingVanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: FWO Strategisch Basisonderzoek (SBO)
- De dyadische leerkracht-leerlingrelatie onder de microscoop: Analyse van de rol van tussen- en binnen-persoonsverschillen in de voorspelling van de ontwikkeling van het werkgeheugenVanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Existential scars: trauma en betekenisgeving in levensmoeheid bij ouderen verhelderenVanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Wiskunde: plezier of paniek? Motivatie voor en overtuigingen over wiskunde bij leerlingen secundair onderwijsVanaf1 sep 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Stimuleren van de taalontwikkeling van jonge kinderen: de bijdrage van leerkracht-kind interacties en dyadische leerkracht-kind relatiesVanaf17 feb 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 1464
- A gender gap in the classroom? Different perceptions of student engagement and teacher support(2016)
- Multimedia in preschool: an additional opportunity towards equal opportunities in preschool? First results(2011)Gepubliceerd in: EDULEARN11: 3RD INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND NEW LEARNING TECHNOLOGIESISSN: 2340-1117Pagina's: 135 - 144
- Thinking back about a positive event: The impact of processing style on positive affect(2015)Gepubliceerd in: Frontiers in PsychiatryISSN: 1664-0640Volume: 6Pagina's: 1 - 13
- Developmental Trajectories of Children’s Behavioral Engagement in Late Elementary School: Both Teachers and Peers Matter(2015)Gepubliceerd in: Developmental PsychologyISSN: 0012-1649Issue: 9Volume: 51Pagina's: 1292 - 1306
- Non-suicidal self-injury in high school students: Associations with identity processes and statuses(2015)Gepubliceerd in: Journal of AdolescenceISSN: 0140-1971Volume: 41Pagina's: 76 - 81
- A Longitudinal Cross-Lagged Study of the Role of Parental Self-criticism, Dependency, Depression, and Parenting Stress in the Development of Child Negative Affectivity(2014)Gepubliceerd in: Self and IdentityISSN: 1529-8868Issue: 4Volume: 13Pagina's: 491 - 511
- Major life events as predictors of loneliness in adolescence(2015)Gepubliceerd in: Journal of Child and Family StudiesISSN: 1062-1024Issue: 2Volume: 25Pagina's: 631 - 637
- Purpose in life in emerging adulthood: Development and validation of a new brief measure(2015)Gepubliceerd in: Journal of Positive PsychologyISSN: 1743-9760Issue: 3Volume: 11Pagina's: 237 - 245
- The Children’s Loneliness Scale: Factor structure and construct validity in Belgian children(2017)Gepubliceerd in: AssessmentISSN: 1073-1911Issue: 2Volume: 24Pagina's: 244 - 251
- Adolescent Loneliness and the Interaction Between the Serotonin Transporter Gene (5-HTTLPR) and Parental Support: A Replication Study(2015)Gepubliceerd in: Plos OneISSN: 1932-6203Issue: 7Volume: 10