Projecten
Voorbij kwalificatie: De kwestie van emancipatie in de pedagogie(k) van beroepsonderwijs- en opleiding KU Leuven
Algemene samenvatting
Internationale organisaties hebben het belang van beroepsonderwijs en opleiding (VET) benadrukt met het oog op het bevorderen van vaardigheden en competenties voor de arbeidsmarkt. In het bijzonder hebben ze de klemtoon gelegd op het belang, op wereldwijde schaal, van sociale integratie van achtergestelde groepen. In aansluiting bij deze specifieke arbeidsmarktoriƫntatie werd weinig aandacht besteed aan de kwestie ...
Solidariteit van moment tot moment: Praktijken van arbeidspedagogiek in en door jeugdwerk KU Leuven
Er is een groeiende crisis in het beroepsonderwijs en -training (op Europees niveau wordt dit "vocational education and training" (VET) genoemd) zowel in Vlaanderen als op een internationaal niveau. Aan Ć©Ć©n kant wordt VET in het publieke discours benadrukt als een belangrijke plek voor de economie en (technologische) ontwikkeling. Echter, aan de andere kant, in de ogen van het gemiddelde Vlaamse individu is VET niet een aantrekkelijke ...
Studenten beroeps secundair onderwijs voorbereiden op de toekomst: Inzicht krijgen in de fundamenten van leren als belangrijke opstap naar werk KU Leuven
Dit doctoraat focust op de voorbereiding van leerlingen in hun laatste jaar beroeps secundair onderwijs op de transitie naar de arbeidsmarkt en op leren in de toekomst. Dit doctoraatstraject startte met een systematische studie van de literatuur om zo interessante hiaten in bestaand onderzoek bloot te leggen. Deze studie toonde aan dat jongeren over het algemeen vrij snel een job vinden na afstuderen en dat verschillen in de snelheid waarmee ...
Efficiƫntie en ex post screening in het hoger onderwijs - een dynamische discrete keuze benadering. KU Leuven
Vele studenten verlaten het secundair of hoger onderwijs zonder een diploma te behalen. Een recent rapport (OECD, 2012) illustreert deze problemen: 16% van de jongeren in OESO landen behaalt geen diploma secundair onderwijs. 62% van de jongeren start aan het hoger onderwijs maar slechts 39% behaalt effectief een diploma. Een aanzienlijk aandeel van de studenten behaalt een diploma na Ć©Ć©n of meerdere jaren studievertraging.
In deze ...
Projectmatig werken in een diverse en multidisciplinaire context. Onderzoek naar Teacher Design Teams voor de professionele ontwikkeling van leraren PAV. Universiteit Gent
Effectieve leeromgevingen in de b-stroom van de eerste graad van het secundair onderwijs KU Leuven
Alle leerlingen kwaliteitsvol onderwijs bieden vormt voor de kwetsbare groep jongeren in de B-stroom van de eerste graad secundair onderwijs een bijzondere uitdaging. Recente onderzoeksresultaten tonen aan dat veel van deze leerlingen de minimumdoelstellingen niet behalen. Een algemene vorming is voor deze leerlingen nochtans cruciaal om te kunnen meedraaien in onze complexe maatschappij, en deze mee vorm te geven. Een basisgeletterdheid is ...
Onderzoek naar de effectiviteit van werkplekleren en beroepsgericht onderwijs KU Leuven
De aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt kwam de voorbije jaren op de voorgrond, onder meer door de hoge werkloosheid bij jongeren. De verbetering van deze aansluiting wordt vanuit verschillende invalshoeken benaderd, mede via onderwijshervormingen. Verschillende landen verstevigen de systemen voor werkplekleren en beroepsgericht onderwijs in de hoop de overgang te vereenvoudigen. Praktijkgerichte opleidingen worden geassocieerd met vele korte ...
BarriĆØres doorbreken voor kansarme leerlingen: een studie naar de condities voor het creĆ«ren van krachtige geĆÆntegreerde leeromgevingen KU Leuven
Recente onderzoeksresultaten tonen aan dat heel wat leerlingen in de B-stroom de minimumdoelstellingen niet behalen. Een algemene vorming is voor deze leerlingen nochtans cruciaal om te kunnen meedraaien in onze complexe maatschappij, en deze mee vorm te geven. Een basisgeletterdheid is noodzakelijk om volwaardig te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven. De leraar en zijn team vormen de spilfiguur in de realisatie van die ...
Leerlingen in het beroepsonderwijs: Analyses van Vlaams peilingsonderzoek vanuit verschillende perspectieven KU Leuven
Onderwijssystemen die gekenmerkt worden door tracking wijzen leerlingen toe aan een onderwijsvorm op basis van hun academische capaciteiten en interesses. Hoewel tracking wordt beschouwd als een praktijk die de optimale leermogelijkheden voor elke leerling vergroot, heeft het ook (onbedoelde) neveneffecten, zoals een negatieve perceptie van leerlingen in het beroepsonderwijs. Dit proefschrift behandelt vier studies met betrekking tot deze ...