< Terug naar vorige pagina
Organisatie
Vakgroep Onderwijskunde
Department
Hoofdorganisatie:Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen
Tijdsduur:1 jan 1993 → Heden
Organisatieprofiel:Het onderzoek van de Vakgroep Onderwijskunde spitst zich toe op de volgende thema's:Cultuur en geletterdheidHoger Onderwijs en onderwijsbeleidInnoverende aanpakken in het onderwijsInnovatie in het leerplichtonderwijsKwaliteit van onderwijsLeermoeilijkhedenProfessionele ontwikkeling onderwijsgevendenOnderwijsbeleid en onderwijsmanagementVolwasseneneducatieWetenschappelijke geletterdheid
Trefwoorden:Onderwijskunde
Disciplines:Onderwijskunde
Huidige onderzoekers
1 - 10 of 126 results
- Amanda Adam (Lid)
- Antonia Aelterman (Lid)
- Lies Backers (Lid)
- Justine Baert (Lid)
- Lore Bellemans (Lid)
- Liesbet Berlamont (Lid)
- Carl Boel (Lid)
Projecten
1 - 10 of 220
- Documentaire & Dialoog "GEADOPTEERDEN & FAMILIES HERWINNEN HET RECHT OP DE WAARHEID"Vanaf1 dec 2025 → HedenFinanciering: BOF - diverse
- Leraren versterken: Het bevorderen van de interculturele competentie in Taiwanese LerarenopleidingenVanaf1 apr 2025 → HedenFinanciering: BOF - doctorale mandaten
- Actief leren in het hoger onderwijs: de impact van blended en activerende herontwerpen van opleidingsonderdelen op studenttevredenheid, motivatie, betrokkenheid en studieresultaten.Vanaf1 feb 2025 → 31 mei 2025Financiering: BOF - doctorale mandaten
- Hoe word je datageletterd? Inzicht verwerven in het individueel en team leren.Vanaf1 jan 2025 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Onbespreekbaar@UGentVanaf1 jan 2025 → HedenFinanciering: BOF - diverse
- Strategisch-ontwikkelingsgericht personeelsbeleid in onderwijsVanaf1 jan 2025 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Technologie ondersteund leren en instructieVanaf1 jan 2025 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Professionele leergemeenschappen en team gebaseerde professionele ontwikkeling in hoger onderwijs: de waarheid achter de realiteit.Vanaf1 jan 2025 → 30 apr 2025Financiering: BOF - doctorale mandaten
- Zelfregulerend leren en de implementatie ervan door leraren en in scholenVanaf1 jan 2025 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Is blended learning een oplossing voor de worstelende studenten in de Engelse les in het Chinese hoger onderwijs? ------Verbeteren van de leerrendement van studenten met een laag niveau in het Chinese hoger onderwijs: Experiment met flipped classroom in de cursus (College) EngelsVanaf1 dec 2024 → 31 jul 2025Financiering: BOF - doctorale mandaten
Publicaties
1 - 10 van 1543
- Aandacht voor ICT in onderwijs: onderzoek, beleid en praktijk in balans? Proceedings VFO-studiedag(2011)
- Direct measures of digital information processing and communication skills in primary education: using item response theory for the development and validation of an ICT competence scale(2014)Gepubliceerd in: COMPUTERS & EDUCATIONISSN: 0360-1315Volume: 76Pagina's: 168 - 181
- Social citizenship competences at the end of primary school : the role of socio-ethnic classroom diversity and teachers’ citizenship beliefs and practices in the classroom climate(2022)Gepubliceerd in: THEORY AND RESEARCH IN SOCIAL EDUCATIONISSN: 2163-1654Issue: 2Volume: 50Pagina's: 297 - 326
- What's the difference? Interactive book reading with at-risk and not-at-risk 1st- and 2nd-graders(2024)Gepubliceerd in: JOURNAL OF RESEARCH IN CHILDHOOD EDUCATIONISSN: 2150-2641Issue: 2Volume: 38Pagina's: 295 - 316
- Unpacking the dynamics of collegial networks in relation to beginning teachers’ job attitudes(2021)Gepubliceerd in: RESEARCH PAPERS IN EDUCATIONISSN: 1470-1146Issue: 5Volume: 36Pagina's: 611 - 636
- Looking into students’ test-taking motivation through the lens of their goals and motives(2024)Pagina's: 88 - 89
- Examining LAL among Dutch language teachers in Flanders : implications for educational development(2024)Aantal pagina's: 1
- A self-determination theory perspective on how autonomy-supportive and chaotic leadership relate to volunteers' need-based experiences and turnover intentions : a variable-centered and person-centered approach(2024)Gepubliceerd in: NONPROFIT MANAGEMENT & LEADERSHIPISSN: 1542-7854Issue: 4Volume: 34Pagina's: 777 - 800
- Uncovering teacher educators’ dealing with diversity : practices, opportunities, barriers and tensions(2022)Aantal pagina's: 1
- Perceptions and practices of Flemish teacher educators to deal with diversity : a qualitative exploration(2022)Aantal pagina's: 1