Projecten
COLIBRU: Collectief onderzoekend schoolleiderschap in en rond Brussel Vrije Universiteit Brussel
Uitvoeren van wetenschappelijke ondersteuning bij de ontwikkeling van het competentieprofiel schoolleiderschap Universiteit Gent
Leiderschap en management in scholengemeenschappen van het Vlaamse secundair onderwijs. KU Leuven
In deel1 rapporteren we over een systematische literatuurstudie naar schoolleiderschap. In hoofdstuk 1 ...
Wetenschappelijke opvolging van professionaliseringsprojecten met het oog op het versterken van leiderschap voor herstel en veerkracht in onderwijs Universiteit Gent
Het versterken van schoolleiderschap met het oog op het wegwrken van leerachterstanden en het maximaal afstemmen van de schoolorganisatie op de noden van de leerlingen en het schoolteam zijn van cruciaal belang. In dit verband zet met Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming tweejarige professionaliseringsinitiatieven op waarbij het collectief leren van schoolleiders het centrale uitgangspunt is. Dit onderzoek stelt tot doel om zowel de ...
Zelfregulerend leren in het lager onderwijs: een studie naar de onderlinge verbanden tussen kenmerken op leerling-, leraar- en schoolniveau. Universiteit Gent
Het project analyseert het bevorderen van zelfregulerend leren (ZRL) in lagere scholen. Eerst wordt ZRL van leerlingen en ZRL implementatie in klassen/scholen in kaart gebracht. Ten tweede worden de relaties tussen leerling-, leraar- en schoolniveau variabelen bestudeerd. The derde onderzoeken we de effectiviteit van een schoolverbeteringsprogramma voor het ZRL van leerlingen, ZRL implementatie door leraren; schoolorganisatorische condities ...
Strategisch personeelsbeleid binnen scholen: een duurzaam professionaliseringsinitiatief voor schoolleiders Universiteit Gent
De kwaliteit van onderwijs hangt grotendeels af van de competentie en inzet van leraren. Tegelijk moeten scholen optornen tegen een lerarentekort en een hoge uitstroom van beginnende leraren. Scholen moeten zich dus bewust zijn van het belang van een goed personeelsbeleid. In opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming werd tussen 2016 en 2020 onderzoek uitgevoerd door de onderzoeksgroep Bellon (UGent) naar strategisch personeelsbeleid ...
GO ALL for learning! Gedeeld onderwijskundig en transformationeel leiderschap versterken via leergemeenschappen gericht op preventie en remediëring van leerachterstanden. Universiteit Antwerpen
ZAP Tenure track aanstelling in Innovatie van het hoger onderwijs Universiteit Gent
Het opnemen van een Tenure Trackaanstelling impliceert het privilege om zich gedurende een periode 5 jaar nagenoeg exclusief toe te leggen op onderzoeksactiviteiten, met een beperkte onderwijsopdracht.
Leiderschap en leiderschapsontwikkeling in het Vlaams secundair onderwijs. Collaboratieve en reflectieve leervormen als medium voor het professioneel leren en welzijn van schoolleiders. KU Leuven
Dit doctoraatsonderzoek vertrok, in het inleidende eerste hoofdstuk, vanuit de vaststelling dat Vlaamse secundaire schoolleiders frequent de pers halen omwille van (te) grote werkdruk, stress en een sterk verminderd professioneel welbevinden. Gecombineerd vertalen deze factoren zich vaak in burn-out en zelfs vroegtijdige uitstroom. Schooldirecteurs werken dan ook in een bijzonder veeleisende omgeving en in erg uitdagende tijden en snel ...