Projecten
Uitvoeren van wetenschappelijke ondersteuning bij de ontwikkeling van het competentieprofiel schoolleiderschap Universiteit Gent
Wetenschappelijke opvolging van professionaliseringsprojecten met het oog op het versterken van leiderschap voor herstel en veerkracht in onderwijs Universiteit Gent
Het versterken van schoolleiderschap met het oog op het wegwrken van leerachterstanden en het maximaal afstemmen van de schoolorganisatie op de noden van de leerlingen en het schoolteam zijn van cruciaal belang. In dit verband zet met Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming tweejarige professionaliseringsinitiatieven op waarbij het collectief leren van schoolleiders het centrale uitgangspunt is. Dit onderzoek stelt tot doel om zowel de ...
Strategisch personeelsbeleid binnen scholen: een duurzaam professionaliseringsinitiatief voor schoolleiders Universiteit Gent
De kwaliteit van onderwijs hangt grotendeels af van de competentie en inzet van leraren. Tegelijk moeten scholen optornen tegen een lerarentekort en een hoge uitstroom van beginnende leraren. Scholen moeten zich dus bewust zijn van het belang van een goed personeelsbeleid. In opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming werd tussen 2016 en 2020 onderzoek uitgevoerd door de onderzoeksgroep Bellon (UGent) naar strategisch personeelsbeleid ...
GO ALL for learning! Gedeeld onderwijskundig en transformationeel leiderschap versterken via leergemeenschappen gericht op preventie en remediëring van leerachterstanden. Universiteit Antwerpen
ZAP Tenure track aanstelling in Innovatie van het hoger onderwijs Universiteit Gent
Het opnemen van een Tenure Trackaanstelling impliceert het privilege om zich gedurende een periode 5 jaar nagenoeg exclusief toe te leggen op onderzoeksactiviteiten, met een beperkte onderwijsopdracht.
Leiderschapsontwikkeling voor performante publieke organisaties: een longitudinaal veldexperiment in een onderwijscontext KU Leuven
Het onderzoeksproject handelt over leiderschapsontwikkeling in een onderwijscontext. Leiderschap en leiderschapsontwikkeling hebben de voorbije decennia veel aandacht gekregen in verschillende publieke sectoren. Inzicht in hoe leiderschapsontwikkeling het gedrag van leiders kan beïnvloeden en op die manier kan bijdragen tot meer performante publieke organisaties, is echter beperkt. Dit onderzoek wil nagaan hoe leiderschapsontwikkeling van ...
ICT-based Sociaal Inclusief leren voor volwassenen Vrije Universiteit Brussel
Cultuur in de Spiegel in Vlaanderen. Vrije Universiteit Brussel
De opdrachtnemer baseert zich hiervoor op de uitgangspunten, onderzoeksresultaten en ...