Projecten
CONNECTIES in de KLAS (CiC): Relaties met leerkrachten en peers en hun effecten op de mentale gezondheid van adolescenten KU Leuven
EEN BLIK OP DE LEERKRACHT ALS OMSTANDER BIJ PESTEN OP SCHOOL: inzicht in helpende en schadelijke reacties van leerkrachten bij pesten KU Leuven
De Invloed van de Leerkracht-Leerlingrelatie en -interactie op het Werkgeheugen van Kinderen in het Lager Onderwijs: een Multi-Method Benadering KU Leuven
Het werkgeheugen (WG), één van de kerncomponenten van executieve functies (EF), is verantwoordelijk voor het tijdelijk vasthouden en manipuleren van verbale en visueel-ruimtelijke informatie. Het speelt een belangrijke rol in planning, besluitvorming, redeneren en probleemoplossend denken, waardoor het van cruciaal belang is voor de schoolprestaties en het sociaal functioneren van kinderen. In het lager onderwijs, waar fundamentele ...
De onderwijspraktijk ge(re)construeerd: Relaties, tijd en ruimte KU Leuven
Dit onderzoeksprogramma ambieert onderwijspraktijken te conceptualiseren en te analyseren als relationele verworvenheden in specifieke socio-structurele contexten. Anders dan het traditionele denken over succes (of falen) in het onderwijs als het resultaat van (een gebrek aan) competenties van de individuele leraar, richt dit onderzoek zich op de relaties die zich ontwikkelen tussen onderwijsactoren (studenten, leraren, collega’s, etc.) in ...
Gedragsproblemen en Leerkracht-Leerlingrelaties: Theorie en Praktijk KU Leuven
ICT-based Sociaal Inclusief leren voor volwassenen Vrije Universiteit Brussel
Een etnografische studie naar de oorzaken van onderwijssucces bij allochtone jongeren in Vlaamse scholen. Universiteit Gent
Deze studie zal etnografisch, exploratief onderzoek verrichten naar de processen en factoren die verklaren waarom sommige allochtone, in het bijzonder Turkse en Marokkaanse, jongeren succesvol zijn in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Hierbij staat het belang van schoolselectie, differentiatie en ondersteuningsprocessen en kenmerken van relaties tussen leerlingen en hun leerkrachten, familie, vriendenkring en buurt centraal.