Projecten
Kunnen leerkrachten pesten op school en de gevolgen voor de mentale gezondheid verminderen? Gerandomiseerde gecontroleerde studie met een interventie ter bevordering van positive leerkrachtleerling interacties KU Leuven
Gepest worden op school heeft dramatische gevolgen voor de mentale gezondheid op korte en lange termijn. Leerkrachten kunnen een sleutelrol spelen in het voorkomen en verminderen van pesten door hun dagelijkse interacties met kinderen en hun reacties bij pesten. Veel leerkrachten nemen deze rol echter niet ten volle op. Deze gerandomiseerde gecontroleerde studie gaat na of een eenvoudige interventie gericht op de algemene interacties van ...
Trajecten van schoolaanpassing bij de overgang van de kleuter- naar de lagere school. KU Leuven
Met een beetje hulp van mijn leerkracht: De rol van leerkracht-leerlinginteracties bij victimisatie door leeftijdsgenoten op school KU Leuven
Pesten en victimisatie door leeftijdsgenoten zijn hardnekkige problemen op scholen. Slachtoffers lopen risico op meerdere negatieve gevolgen op de korte en lange termijn. Hoewel leerkrachten worden gezien als belangrijke interactiepartners op school en sleutelfiguren bij het voorkomen en verminderen van pesten, wordt hun rol bij victimisatieprocessen pas recent bestudeerd. Het hoofddoel van dit proefschrift was om de rol ...
Acculturatiepatronen en -trajecten van minderheidsjongeren in context: Een ontwikkelingspsychologische en intergroepsrelaties benadering KU Leuven
Als gevolg van toegenomen migratie groeien jongeren op in een wereld die cultureel steeds diverser wordt. Vooral voor jongeren met een migratieachtergrond – of minderheidsjongeren - stelt de uitbreiding van hun sociale wereld tijdens de adolescentie hun voor de vraag hoe de herkomstcultuur met een gedeelde mainstreamcultuur te verzoenen. Tegen de achtergrond van ongelijke kansen en assimilationisme in de samenleving vandaag is die ...
De rol van leerkracht-kindinteracties: Effecten van twee preventieve interventies op kind- en leerkrachtuitkomsten KU Leuven
De voorbije jaren werd meer aandacht geschonken aan de rol van leerkracht-kindinteracties bij de ontwikkeling van kinderen. Onderzoek heeft aangetoond dat zowel interacties tussen leerkrachten en individuele kinderen, als tussen leerkrachten en de klasgroep een belangrijke rol spelen bij de schoolse aanpassing van kinderen. Op basis van deze bevindingen werd een reeks interventieprogramma’s ontwikkeld, gericht op het verbeteren ...
Wie slaagt in het eerste jaar Hoger Onderwijs? Een longitudinaal onderzoek naar de impact van eerdere studieresultaten, het academisch zelfbeeld en zelfregulatie. Universiteit Antwerpen
CONNECTIES in de KLAS (CiC): Relaties met leerkrachten en peers en hun effecten op de mentale gezondheid van adolescenten KU Leuven
Cognitief functioneren en gedragsmatige ontwikkeling van internationaal geadopteerde kinderen: de rol van pre-adoptie ervaringen en van opvoeding in het adoptiegezin KU Leuven
Uit adoptieonderzoek blijkt dat er grote variabiliteit bestaat in de ontwikkelingsuitkomsten van geadopteerde kinderen. Hoewel de meeste adoptiekinderen een goede ontwikkeling vertonen, vertoont een minderheid langdurige achterstanden of moeilijkheden op verschillende ontwikkelingsvlakken zoals cognitief functioneren en gedragsmatige ontwikkeling. Het doel van deze dissertatie was om onze kennis te verruimen over factoren in de ...
Verbonden en autonoom: Culturele perspectieven op het zelf, acculturatie en aanpassing KU Leuven
Hoe worden cultureel gewaardeerde manieren van zijn en omgaan met anderen weerspiegeld in verschillende zelfconstructies in individualistische en collectivistische culturele contexten? Wat gebeurt er met de zelfconstructie van acculturerende personen met een collectivistische culturele achtergrond die ofwel migreren naar, ofwel opgroeien in, een individualistische culturele context? Zelfconstructies – hoe mensen ...