Projecten
De competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit: Een Zuid-Afrikaans en Vlaams onderzoek Universiteit Gent
Dit FWO-NRF project is gericht op het verwerven van theoretisch en empirisch inzicht in de competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit. Met het oog op deze algemene doelstelling, combineert dit project eerst twee theoretisch complementaire perspectieven tot een geïntegreerd conceptueel kader: (1) het theoretisch kader rond leraarcompetenties van Blömeke en collega’s en (2) Bourdieu’s sociologische theorie rond habitus, ...
De veerkracht van leerkrachten bij het onderwijzen van kinderen met gedragsproblemen vergroten: een focus op relationele vaardigheden KU Leuven
Leerkracht-leerlingrelaties liggen aan de basis van goed onderwijs. Zowel leerkrachten als leerlingen profiteren van positieve, nabije relaties, en lijden onder negatieve, conflictueuze relaties. Tot hiertoe is slechts in beperkte mate onderzocht welke specifieke competenties leerkrachten nodig hebben om positieve, dyadische relaties met leerlingen te bouwen, hoe competent leerkrachten zich voelen in het bouwen van deze relaties, en hoe de ...
Financiële geletterdheid @ School KU Leuven
Financial Literacy @ school
Doelstellingen
In Vlaanderen haalt 8,7% van de leerlingen het basisniveau van financiële geletterdheid niet. Deze leerlingen kunnen bijvoorbeeld niet de waarde van een eenvoudig budget herkennen, noch kunnen ze opvallende kenmerken in dagelijkse financiële documenten, zoals ‘factuur’, interpreteren. Dat bijna 1 op de 10 van onze 15-jarige leerlingen onvoldoende financiële vaardigheden bezitten om ...
Aandacht, alstublieft! De conceptualisering van aandacht en de psychologisering van het lager onderwijs, 1842-1980. KU Leuven
Dit project vertrekt vanuit de huidige problematisering van een ‘aandachtsdeficit’ (ADHD) in schoolse contexten om de plaats en betekenis van aandacht in de onderwijsvisie van leerkrachten, lerarenopleiders en schoolinspecteurs te onderzoeken voor de periode tussen 1842 en 1980. Eerder dan te vertrekken vanuit een theoretisch en/of institutioneel perspectief, zoals doorgaans het geval is in de bestaande literatuur, bestudeert dit project de ...